14 oktober 2009

Vaccinera eller inte det är frågan

Frågan ang. om man ska vaccinera sig mot den där eländiga svininfluensan är ju inte den enklaste, hade jag inte varit gravid så hade jag vaccinerat mig utan att tveka. Problemet är ju att man som gravid har ökad risk att drabbas allvarligt av influensan men samtidigt har man ju alltid hört tidigare att man inte ska vaccinera sig när man är gravid. I Örebro läns landsting som jag tillhör har dom gått ut med rekommendationen att om man har gått över vecka 20 så ska man vaccinera sig. Och det lutar nog åt att jag kommer följa den rekommendationen och gå iväg och vaccinera mig nästa vecka när det drar igång här. Man får ju utnyttja att man tillhör en riskgrupp och för den saken skull har förtur ;-).

6 kommentarer:

maria sa...

Ja, jag tycker också att det är svårt att bestämma sig. Jag hade nog nästan bestämt mig för att inte göra det, men sedan läste jag en intervju med en smittskyddsläkare som sa att man absolut skulle göra det om man var gravid... Så nu har jag nog bestämt mig för att ta sprutan iaf.

Carolina sa...

Jag tycker du ska vaccinera dig. Jag är också gravid och tänker göra det så fort det bara går. :-)

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Jag klurar oxå i det..men har inte bestämt mig..inte än iaf :)

Ny tävling hos Tant:

http://uj76.blogspot.com/2009/10/tant-lottar-ut-ett-hemligt-paket-varde.html

..med chans att vinna ett finfint "vinterpaket" till ett värde av 500kr!

Kram

Carolina sa...

Jag har 2 nystartade tävlingar inne hos mig, med presentkort från Lekvira och Viking gummistövlar från Nicework i potten, totalt är det 5 pågående tävlingar just nu - var gärna med! kram Carolina

Kicki sa...

Det är en svår fråga,jag har inte bestämt mej ännu varesej för barnen eller mej själv........

Anonym sa...

Viktigt att vaccinera sig om man tillhör riskgruppen. Som gravid får man först vaccineras efter vecka 20, då fostret redan är "klart" och bara ska växa till sig och mogna! Jag tog vaccinet igår och vad jag har märkt för biverkningar är smärta och rodnad vid vaccinationsstället och så fick jag yrsel ca ½ timme efter som höll i sig i ca 3-4 timmar. Lycka till!