Visar inlägg med etikett familj. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett familj. Visa alla inlägg

17 juni 2011

Borde bli bättre

Jag borde bli bättre på att blogga, särskilt nu när jag har en mobil som tar bra kort och är smidig att blogga med.

Här bjuder jag på ett kort på två nöjda ungar i kusinernas häftiga bil.

BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

18 januari 2011

Uppskattat personligt memory

Jag beställde personligt memory till Evelin och två av hennes kusiner i julklapp, men typiskt nog kom de inte i tid så vi fick fixa andra julklappar istället. Nu var det inte det tråkiga jag skulle skriva om utan hur uppskattade de var, Evelin tycker att det nästan är roligare att bara titta på bilderna än spela det. Hon är själv med på alla bilder utan det som är på hennes mormor, det var inte det enklaste att välja ut bilder men jag tror jag fick med alla nära och kära.

På Hannes kalas i söndags visade vi gästerna Evelins memory och då blev kusin Aron jätte imponerad av det, eftersom det fanns ett till honom också så gav jag honom det och han blev överlycklig. Han blev glad både över att han var med själv på alla bilder men även över att få present när man inte fyller :-).




13 januari 2011

Rivstart

Nog hade jag räknat med en rejäl rivstart på jobbet eftersom det är mycket att göra i januari både med lön och ekonomi. Men jag hade räknat med att det skulle bli något av en mjukstart på hemfronten eftersom Tobias är hemma med barnen. Nu blev det inte riktigt så eftersom hans rygg har pajat ihop rejält, så efter några turer till akuten och riktigt starka värktabletter blev han sjukskriven i 2 veckor. Så just nu har vi hjälp av snälla svärmor och svärfar som tar hand om Hannes så att jag kan jobba. Vi har även fått lite hjälp från kommunen eftersom Evelin med kort varsel fick vara mer hos sin dagmamma.

02 januari 2011

Se upp i backen

Idag stod det pulkaåkning tillsammans med barnens kusiner i Örebro på programmet, det var riktigt härligt väder att åka pulka i idag. Men Hannes och Tobias höll sig från backen, en sovandes och den andra tvingades ta lite kort.

Jag och Evelin

Uffe, Evelin och Ester
Tävling på gång, jag och Aron mot Uffe, Evelin och Ester.

28 december 2010

Dags för Facebook kära farbröder

Nu ni kära farbröder som är här inne och läser, det är dags för er att skaffa Facebook. För igår skaffade er storebror det, ja inte den äldsta som ni kanske förstår ;-). Det är bara att klicka på länken för att registrera sig och börja leta vänner.

Lycka till!

Tyvärr finns inte Evelin med på Facebook för att hon konstaterade igår: "De finns inte fäsbok på min dator". Det är kanske lite för mycket begärt för en Hello Kitty-dator ;-).

08 december 2010

Det luktar farmor

Jag har precis avslutat kvällens handarbete och råkade luka på min nåldyna som farmor har gjort och den luktar forfarande lite som farmor. Tänk att den kan göra det eftersom det är säkert 12 år sedan jag fick syskrinet där nåldynan låg i. Jag hoppas att hon kan se att ett av hennes barnbarn har samma intresse för att sy som hon hade och att hennes symaskin används nästan varje dag.


30 september 2010

En låda med barbies

Tänk hur lycklig en 3-åring kan bli över en låda med gamla barbies och lite andra små grejer. Efter varje sak Evelin tog upp ur lådan sa hon "ojojoj" och såg jättelycklig ut. I helgen var jag uppe på vinden i mitt föräldrahem och där finns det mycket smått och gott, det jag skulle ta ner var mitt dockskåp men det slank med en låda till. Jag hade tvyärr inte så många barbiedockor men min syster hade många fler och Evelin fick ta Hannas dockor också. Förutom barbiedockorna var det några smådockor, en häst och kläder till barbie. De flesta kläderna hade min farmor har sytt eller stickat till oss och det var flera stickade balklänningar.

Min barbiedocka (som tyvärr har löst huvud) i en av balklänningarna.


En virkad änglaklänning


01 september 2010

Elmotorcykel nostalgisk

När jag och mina syskon var små fick min lillebror en elmotorcykel, den hade vi och åkte runt runt i huset hemma hos mormor och morfar när vi var där och hälsade på. För ett par veckor sedan när Evelin och Hannes kusin fyllde år fick han en sådan motorcykel. Evelin tyckte det var jättekul och ville inte sluta köra på den.


12 augusti 2010

Premiär bad för Hannes

Idag har Hannes badpremiär och han trivdes som fisken i vattnet, det var ju inte särskilt förvånande eftersom han gillar att bada i baljan. Även Evelin trivdes i badet, för första gången vågade hon "simma" själv med bara armpuffar. Vi var i badhuset i Hallsberg, det var första gången vi var där och är verkligen kanonfint. Trevligt badsällskap hade vi också för vi var där tillsammans med kusinerna från Örebro.


12 juni 2010

154. 365 Foton - Nr 76 För evigt

Pappa lämnar över min syster Hannas vigselring. Det är mammas förlovningsring som har gjorts om till Hannas vigselring och jag har mammas vigselring som min vigselring.

07 juni 2010

Hanna & Jakes bröllop

I lördags hade min syster Hanna och hennes Jake sitt bröllop, det var så otroligt fint utomhus bröllop på Ranebo en bit utanför Tanum. Evelin gjorde sin debut som brudnäbb och kastad alla rosblad på en gång :-), sedan rockade hon hela kvällen lång.

Titta in i Pontus blogg för att se bröllopsfotografens bilder.

Tack för att vi fick vara med på er stora dag!

Brudparet anländer

Mot vigseln
Brudnäbben Evelin och tärnan Caroline
Evelin blåser såpbubblor med sin gammelmormor

Brudparet och pastor Lena


Evelin dansar med sin morfar
Evelin dansar med brudgummen


30 april 2010

Sjukstugan fortsätter

Det är ju bara att konstatera att vi inte kommer iväg till Tanum nu i alla fall. Visserligen är den väl något bättre med barnen men nu har både jag och Tobias börjat bli sjuka. Jag började känna i halsen igår och nu börjar det även kännas i näsan. Tur att Evelin är lugnare idag för igår vara det riktigt jobbigt vissa stunder, hon var rastlös och inget som jag föreslog att göra dög.

Det är så typiskt att vi blir sjuka när vi ska iväg på något, det är inte första gången vi får ställa in en tur till Tanum. Men det är väl sånt livet är med småbarn så det är bara att acceptera det.

29 april 2010

Sjuka barn

Natten till igår blev både Evelin och Hannes sjuka, Evelin fick hög feber och Hannes blev snorig och hostig :-(. Det är så typiskt att det händer just nu för imorgon hade vi tänkt att åka till Tanum och jag och barnen skulle vara kvar där hela nästa vecka. Jag har sett så mycket fram emot att vara där lite extra så att vi kunde träffa min familj och alla vänner mycket mer än man hinner på en helg. Men men det är väl bara att vänta och se hur det blir för ännu finns det hopp att vi kommer iväg och även om vi inte kan åka imorgon så kanske vi kan åka om några dagar. Idag var Evelin temp betydligt lägre än igår så det går åt rätt håll i alla fall.

Bilden är tagen för ca 1 månad sedan.

25 april 2010

Namnändringar enligt Evelin

Vi har tydligen lite namnändringar här i familjen om man ska tro Evelin. Mig har hon kallat för Katarina, då säger hon "Mamma heter Jina, Katajina" men det är ju hon själv som heter Katarina i andranamn (också Mary men det har hon inte lärt sig ännu). Den senaste veckan har hon i alla fall bara kallat mig för Marina.

Även Hannes har fått nytt namn, honom kallar hon för Hannus även om hon kan säga Hannes. Här om dagen när hon sa vad Hannes heter i andranamn så säger hon "Hannes heter Eric Magner, jag heter Lotta" :-). Det stämmer att Hannes heter Eric Magner men Lotta fick hon från att det är morbror Magners sambo.


19 april 2010

95. 365 Foton - Nr 242 Ring


Min lillfingerring som jag fick av mormors syster Dagmar när jag var liten.

18 april 2010

94. 365 Foton - Nr 239 Religös


"Gud som haver barnen kär" står det på denna porslinsbok. Den har jag hittat i ett förråd hemma hos mormor och morfar för några år sedan.


17 april 2010

92. 365 Foton - Nr 351 Vänner


Det är klart att Evelin och Jenna är vänner när Evelin kastar bollen till Jenna :-).


12 april 2010

Favoritkläder

Evelin har några minst sagt annorlunda favoritkläder just nu, det är min stickade tröja och mössa som farmor gjorde till mig när jag var barn. Jag lät henne prova den här om dagen och sedan har den legat framme och hon har tagit på sig det flera gånger. Tröjan är lite stor ännu men innebär ju bara att hon kan ha den längre.



08 april 2010

Macro Lovers - Gamla saker


Då var det dags för en ny fotoutmaning, nämligen Macro Lovers och temat är Gamla saker. Detta är en riktigt gammal ring, det är min gammelfarmor Emmas förlovningsring från 1916. Det står "August 19 14/10 16" i den. Jag har fått den av morfars syster Greta och det var hon som har satt i stenen i den.