Visar inlägg med etikett sytt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sytt. Visa alla inlägg

08 oktober 2011

Hösten rullar på

Hösten rullar på med full fart, just den här veckan kör vi förkylningar här i familjen. Hösens aktiviteter är också i full gång, för Evelins del innebär det knytte och barngymnastik. Hon tycker att båda delar är hur kul som helst, hon är ju stora tjejen nu som är iväg på gympna på egen hand.

Bloggen är väldigt mycket bortprioriterad däremot är jag flitigare vid symaskinen och i sybloggen. Jag har också nyss öppnat "butik" på Epla, så jag håller på och lägger upp allt som jag har uppsytt där. Titta gärna in i min butik:





30 mars 2011

Plötslitgt händer det...

... det kommer ett inlägg i den bortprioriterade bloggen. Men det är inte konstigt att den har blivit bortprioriterad för livet snurrar på i full fart just nu. Den hamnar liksom efter familjen, jobbet, syendet, tränadet och hemmet som ska skötas. Men till helgen tar vi paus från allt sånt och åker till Stockholm och bor på hotell, undrar hur lugnt och skönt det blir med två huliganer ;-).

23 januari 2011

Tinni syr på Facebook

Du har väl inte missat att jag har en sysida på Facebook också, klicka på bilden för att bli en följare du också. Och har du inte skaffat Facebook ännu så är det dags nu, det går ju inte missa min sysida ;-).


25 oktober 2010

Hoodtröja i sybloggen


Om ni mot förmodan inte burkar titta in i sybloggen ;-), vill jag bara berätta att det händer mer där än i den här bloggen.


29 juni 2010

Sytt till Evelin

Ni glömmer väl inte att titta in i sybloggen ibland, det här setet har jag sytt till Evelin.




29 april 2010

Titta in i sybloggen!


Ni glömmer väl inte att titta in i sybloggen också. Idag har jag lagt upp en hel sida med de tyger jag har hemma om man vill beställa en mössa eller dregglis/halsduk.



14 april 2010

En klänning till Evelin

Den här klänningen har jag sytt till Evelin, det står mer om den i sybloggen och där finns även fler bilder.



08 april 2010

En bodysuit till Hannes

Jag har sytt det första kläddesplagget, det blev en bodysuit till Hannes. Jag har skrivit om den i sybloggen.



26 mars 2010

Min syblogg

Eftersom jag ägnar mig mycket åt att sy numera har jag startat en separat syblogg där jag kan lägga upp alla alster som jag gör. Där kommer det också gå att beställa mössor och jag kommer lägga upp bilder på de tyger jag har som man kan välja bland.

Välkommen in: http://tinnisyr.blogspot.com/

Jag kommer även lägga ut en del saker som jag gör i den här bloggen, men det blir mer när jag gör något som jag inte gjort tidigare eller på annat sätt speciellt.

18 mars 2010

Min nya leksak - Overlock

Idag har jag köpt mig en ny leksak eller snarare en nyttosak, det är en overlocksymaskin så att jag kan sy fina sömmar i mjuka tyger. Ikväll har jag sytt en mössa var till Hannes och Evelin och en haklapp till Hannes och jag är jättenöjd med den, den är så smidig att sy med. Nästa projekt är en bodysuite till Hannes som jag har börjat klippa till, jag kan knappt bärga mig tills det är klart.


11 mars 2010

Händer saker i systugan

Nu händer det saker i systugan på många olika plan en del vill jag inte avslöja ännu men jag har iaf sytt ganska mycket idag. Jag håller på att sy vimplar som ska sättas upp som väggdekoration på Evelins rum, dom ska bara strykas och sys ihop med varandra så är de klara. Dessutom har jag sytt en mobil till Hannes babygym, den är redan klar men och fotad men bilden är kvar i kameran och visas någon annan dag.

Evelin provar mössa, den var lite väl stor så jag får sy en ny till henne.


09 mars 2010

Synamn och namnband

Nu har jag äntligen beställt namnband till alla saker som jag syr. Jag hade lite svårt att bestämma mig för vad jag skulle kalla mitt "märke". Så efter mycket funderande blev det helt enkelt tinni eftersom det helt enkelt känns som jag även om det egentligen är Tindra smeknamn. Jag har ju trots allt använt tinni som användarnamn på Internet i 6-7 år nu så jag känner mig väldigt förknippad med det. Synd bara att inte namnbanden kommer före i slutet av mars.


05 mars 2010

Pimp my pram

Senaste tidens projekt i systugan har varit saker till barnvagnen, så att den blir lite "pimpad" ;-). Först gjorde jag en sittdyna till Evelins sittdel, den tog ett tag att få till eller snarare att få till mönstret sedan hade jag problem med kanpphålen (som vanligt). Den är sydd i Fredrikatyg från Ikea och fodrad med två lager Ikeafleece. Denna dyan gjorde jag mest som ett test och till nästa gång ska jag ha något mellanlägg så att den blir något stabilare.

Nästa projekt var ett blöjfodral som jag sydde på karborrband så att det kan hängas på vagnhandtaget. När jag hade sytt den provade jag att lägga ner regnskyddet i eftersom det saknade fodral, det visad sig att det passade nästan. Så därför gjorde jag en likadan väska till som bara var något större och i den passade regnskyddet perfekt.






21 februari 2010

Vårmössa till Hannes

Som det ser ut ute just nu verkar det ju vara ett tag kvar till våren men jag har redan sytt en vårmössa till Hannes. Den här mössan är ganska tunn så jag får nog sy en till mössa till honom som är något tjockare. Jag har också sytt två haklappar till honom som än så länge saknar tryckknappar eller om det ska vara karborre på dem istället.

Färgerna är något mörkare i verkligheten.

En "livebild" på Hannes i hanns vintermössa.

18 februari 2010

Äntligen färdig åkpåse

Ojojoj vad mycket tid jag har lagt ner för att få till åkpåsen till Hannes som jag har skrivit om tidigare här och här i bloggen. Eller rättare sagt så mycket tid jag har lagt ner på dom där nedrans knapphålen. Från början sydde maskinen inte jämt på båda sidorna om hålet, den ena sidan var mycket tätare än den andra. Det fick jag tillslut till med tips från Sytråden på Familjeliv och efter att ha läst lite extra i instruktionsboken. När väl det problemet var löst så visade det sig att det inte gick att sy knapphål i det här materialet eftersom när jag sprätte upp knapphålet gick hela sömmen sönder. Då höll jag på att ge upp men efter att ha sökt lite på Sysidan fick jag tips om att ha något annat material framför och bakom. Så tillslut kom jag på att jag kunde testa med vanlig fleece framför och bakom och sedan klippa bort allt det överflödiga och det blev kanonbra. Självklart blev det ju inte helt felfritt när jag väl sydde knapphålen på åkpåsen men det syns iaf inte om man inte synar den riktigt noggrant.

För alla som nu tror att Hannes har legat och frusit i vagnen i en hel månad så har han inte gjort det. När vi provade Evelins åkpåse så fick den plats i liggdelen men eftersom liggdelen är så liten kommer han snart bli för stor för att ha den och snart blir det varmare och då kommer den här åkpåsen bli kanonbra.




09 februari 2010

Sångpåse

Idag har jag ägnat lite tid framför symaskinen, men det har jag inte tagit kort på ännu så därför bloggar jag om en gammal kasse istället. Den här kassen är sydd redan hösten 2008 men nu har den fått ett nytt användningsområde, jag har sett i sybloggar att många syr sångpåsar med olika figurer/djur i som man ska sjunga med barnen. Jag ska sy en ny sångpåse snart men än så länge får den här kassen duga och jag kan säga att Evelin tycker att det är jättekul att ta upp grejer ur den som vi ska sjunga. Däremot tycker inte jag det är lika kul att "sjunga groda" fem gånger i rad ;-), det var också dumt att lägga i figurer som jag inte kan komma på sånger till. Men jag kan ju ta ur dom som jag inte kan sånger med, annars mottar jag tacksamt sångtips på uggla, hund, orm, apa och isbjörn.

Sångpåsen med några av djuren grodan, spindeln och elefanten kommer från IKEA och ekorren kommer från en Maxbox.


21 januari 2010

Mina förlossningsvänner

Jag har ju inte visat mina förlossningsvänner som jag sydde för några veckor sedan efter att jag fått reda på att rispåsarna var borttagna från förlossningen. Dessa tre vetevärmare var guldvärda innan vi kom in till förlossningen och innan lustgasen. Förutom att dom lindrade värkarna så var dom ju perfekta att knyta händerna i när det gjorde riktigt ont. Vetevärmarna är 20 cm i diameter, det var helt perfekt storlek.


14 januari 2010

Knapphål och örngott

Igår gjorde jag nya försök att sy knapphål på åkpåsen utan att lyckas, det var verkligen inte det lättaste att få till. Nu har jag fått några nya tips på hur jag ska göra det så jag ska försöka idag igen.

Eftersom jag inte kan visa bilder på en färdig åkpåse ännu får ni istället se örngotten jag sydde till bebisen för någon vecka sedan. Tygerna kommer från Ikea, jag skulle även vilja ha grönt flodhästtyg men det fanns inte i Örebro. Typiskt nog så mätte jag bara måtten på en kudde och den andra var ju inte lika stor men som tur var var den andra kudden mindre så örngottet passade.


12 januari 2010

Farmors syskrin

I syinlägget jag skrev igår nämnde jag syskrinet som jag har fått av min farmor och det är nämligen inte vilket syskrin som helst utan hennes eget syskrin som hon hade fått 1947 (om nu årtalet som står i stämmer). Jag kommer inte riktigt på när jag fick det av henne men min farmor var ganska fiffig med det där med presenter. När jag fick den hade hon fyllt upp skrinet med diverse sy saker som kunde vara bra att ha. Jag har haft mycket användning för det även innan jag satte igång och börja sy, bara en sådan sak att ha ett fint skrin där det finns massor med olika trådar och nål när något ska lagas är ju prefekt.

Idag har jag tillbringat några timmar vid symaskinen och sytt ihop en åkpåse till bebisen eftersom liggdelen på syskonvagnen är mycket mindre än den vi hade till Evelin får inte den plats. Så det blir en dubbelsydd microfleecefilt som kommer bli åkpåse till bebisen, om jag nu får till knapphålen vill säga. Jag försökte provsy några knapphål idag med lyckades inte alls, jag får väl klura lite tills imorgon och göra ett nytt försök då.