Visar inlägg med etikett prylar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett prylar. Visa alla inlägg

13 augusti 2010

Present från Telia

Idag har jag fått en "present" från Telia eller det kanske inte kallas present när man får en ny telefon på garantin. Men med tanke på att garantin på min mobil gick ut nu så är det ju en ganska bra deal. Vad som dessutom var ännu mer passande var att det var en Cyber-shot så att den tar bra bilder, det var precis vad jag ville ha. Den nya telefonen heter Sony Ericsson C901 och får nu verkligen hoppas att den håller bättre än vad den gamla gjorde. Något måste jag ju gnälla över också och det är att det tog 3½ vecka att få den nya telefonen.


26 maj 2010

Underbara objektiv

Som tur var gick lagningen av det trasiga objektivet på garantin så nu är det saknade objektivet tillbaka och helt. Typiskt nog var vi på Nordens Ark när det var på lagning så jag kunde inte ta alls så fina bilder med orginalobjektivet. Men nu är ordningen återställd i kameraväskan och Hannes ställer så gärna upp och modellar när mamma vill ta kort.

03 maj 2010

Trasigt objektiv

För någon vecka sedan när jag tog kort gick helt plötsligt mitt extraobjektiv till kameran sönder, eller det går att ta kort med det men det låter jätte illa och skakar när man sätter på och stänger av. Jag hoppas verkligen att det är något fabrikations fel så att det går på garantin, vilken dag som helst ska jag skicka in det. Det är så tråkigt att bara kunna använda orginalobjektivet för det zoomar inte alls lika bra och det går inte att ta makrobilder med det, så det är inte alls lika kul att ta kort nu.


30 mars 2010

Ny dator

Nu är en ny dator inköpt, efter mycket vånda och funderingar blev det en Dell Inspiron 1545. Så här är det alltid när jag ska köpa elektronikprylar, jag måste älta det i det oändliga och jämföra massor för att komma fram till vad jag ska ha. Jag hoppas verkligen att det blir bra med den här datorn och ska jag vara helt ärlig är inte våndan över riktigt än. Än så länge gillar jag det mesta med datorn men jag förstår inte riktigt finessen med Windows 7.


25 mars 2010

Funderingar på ny dator

Ännu vet vi inte om bilderna kommer kunna räddas från datorn som kraschade, första datadoktorn lyckades tyvärr inte med alla knep han hade och nu är den hos andra datadoktorn som ska titta på den så fort han får tid. Jag hoppas så att det går att hitta bilderna iaf, det mesta har jag sparat över till den externa hårddisken. Men tyvärr inte de bilderna som är tagna de två senaste månaderna dvs hela Hannes liv, hade det inte varit hans första bebistid på dem så hade det inte känts lika jobbigt om dom inte går att rädda. Nu har iaf jag lärt mig en läxa att se till att spara över bilderna oftare och ha dem på flera ställen om det skulle hända något.

Samtidigt har jag börjat kolla efter ny dator och det är ju inte det lättaste att hitta vad man vill ha i den här datordjungeln. Vilka funktioner vill man ha och vad vill man inte ha? För några år sedan skulle jag gärna velat ha numeriskt tangentbord på min laptop och nu när det är det på så gott som alla 15,6 tums datorer så vill jag inte ha det. Visst skulle det vara bra att ha men nu har man ju vant sig vid att inte ha och då skulle ju alla tangenterna hamna på "fel ställe". Jag har också upptäckt att inte alla laptops har CD-enhet och hur viktigt är inte det att ha, visserligen använder jag det inte jättemycket men det händer ju att man vill bränna ner bilder på en CD ibland.

Nu kan man ju undra hur jag kan blogga utan dator men det beror på att vi inte är helt utan. Vi har den här datorn som är stationär och den fungerar oftast bra att surfa på men den är inte i kondition att installera t.ex. Photoshop på och det använder jag väldigt mycket. Dessutom är det ju mycket skönare att kunna sitta i soffan när man sitter vid datorn, då går det ju dessutom att slänga ett öga på tvn ibland.

18 mars 2010

Min nya leksak - Overlock

Idag har jag köpt mig en ny leksak eller snarare en nyttosak, det är en overlocksymaskin så att jag kan sy fina sömmar i mjuka tyger. Ikväll har jag sytt en mössa var till Hannes och Evelin och en haklapp till Hannes och jag är jättenöjd med den, den är så smidig att sy med. Nästa projekt är en bodysuite till Hannes som jag har börjat klippa till, jag kan knappt bärga mig tills det är klart.


15 mars 2010

Datorkrach

Imorse när jag skulle starta datorn ville den inte, den startar men det går inte att komma in i den. Så det blev en väldigt deppig förmiddag eftersom jag inte har sparat över några bilder sedan Hannes föddes på den externa hårddisken. Men efter jag hade pratat med datadoktorn så tror han liksom jag hoppades på att bilderna går att rädda. Hoppas också att även datorn går att rädda så vi slipper köpa en ny.

Så nu blir det nog inte några bilder i bloggen i ett tag fram över, förutom ett som dyker upp imorgon förmiddag för det har jag gjort klart i förväg och schemalagt. Det är en funktion som jag nyligen har upptäckt så att jag slipper lägga ut flera 365 Foton på rad.

26 december 2009

Många bilder

På julafton blev det 270 bilder tagna med vår kamera, jag stod för de flesta och de jag inte tog var jag tvungen att påminna någonannan att ta (läs Tobias). Men det vore ju inte fel med en bättre kamera i mobilen eller snarare en med blixt så att bilderna jag bloggar från mobilen blir bättre. Det verkar som att fotointresset kommer gå i arv i familjen, skönt det för då slipper jag ju ta alla bilder själv eller påminna så fort någonannan ska ta :-).


29 oktober 2009

En tegelsten i fickan

Jag klagade ju här för ett tag sedan i bloggen på att min mobil krånglade, den tappade täckningen på de mest konstiga ställen för att sedan bli full täckning igen. Ja det var ju ett tag sedan det började (typ i somras) men först hittade vi inte kvittot så jag kunde inte lämna in den. För några veckor sedan hittade Tobias kvittot och jag fick äntligen lämnat in den. Under den 1½ vecka det tog att få det klart fick jag låna en tegelsten. Men tyvärr lyckades dom inte rätta till felet så nu sitter jag här med en ny tegelsten... Jag längtar tillbaka till min smala telefon som knappt märks när jag har den i fickan.

09 juni 2009

Fruktar ett mobilhaveri

Jag har insett att min mobil håller på att ballaur, den tappar teckning utan anledning så att det är jättesvårt att prata i den :-(. Det är ju inte särskilt kul med tanke på att den bara är 10 månader gammal och det är 1,2 år kvar på bindningstiden. Ja, jag vet att det var dumt att binda den så länge men eftersom den var ganska dyr och jag inte ville ha för höga månadskostnader på den så var jag så korkad och valde lång bindningstid. Nu är det bara att hoppas att det är ett fel som garantin gäller för, om det inte är det så kostar bara felsökningen och frakt ca 500 kr... Förutom att det är fel på telefonen just nu så är jag väldigt nöjd med den, visst kameran är inte den bästa men jag gillar att den är så tunn och att den är brun :-). Dessutom har den ju fungerat helt utan problem fram tills nu. Det är en Sony Ericsson W890i.