Visar inlägg med etikett huset. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett huset. Visa alla inlägg

18 maj 2011

Äntligen lekerstuga

Som Evelin har längtat efter sin lekerstuga ända sedan vi lovad att hon skulle få den. Men den här vintern har det inte varit möjlighet att göra någon, men pappan har däremot planerat och funderat nästan hela vintern.

Tobias har byggt lekerstugan helt själv, väggarna snickrade han ihop inne i garaget och resten är byggt på plats. Han är så händig och duktigt min man! Nu gäller det bara att den ska bli klar också, invändigt är det bara golvmattan som är på plats och utväningt saknas ett lager med färg.

Och nej jag har inte skrivit fel, i den här delen av Sverige (Karlskoga/Degerfors) heter det inte lekstuga utan lekerstuga ;-).



06 september 2010

Gräsermatta och lite till

Det har hänt lite på utsidan huset sedan jag bloggade om jordhögen i våras, äntligen börjar det bli ordning på trädgården. Tobias har grejat ganska mycket under sommaren med att fixa till gräsermattan (som man säger här i Karlskoga ;-) ), lägga ut grus på kortsidan mot grannen och bygga staket på framsidan och kortsidan ut mot gatan. På bilderna är inte staketet mot gatan med eftersom det gjorde han nu i helgen. Dessutom har den där hemska asfalten på garaginfarten bytts ut mot plattor. Nu är det slänten vid sidan ut mot gatan som behöver få sig en omgång också.



18 augusti 2010

Rensning i förrådet

De senaste dagarna har det på gått rensning i förrådet och oj vad mycket det fanns att rensa bort där. Det var verkligen på tiden att en del gammalt skrot försvann så det kan bli plats till nytt. Jag rev visserligen över en del i vintras när jag "boade" inför att Hannes skulle komma men då skrapade jag mest bara på ytan. Nu har vi gått igenom kartonger och lådor också bl.a. slängde vi en hel massa gamla tidningar, skor i drivor och elektronikprylar som hade blivit liggande. Det blev en full bil till vardera tippen, second hand och återvinningen. Det är så skönt när det är gjort men vissa saker tog det emot att göra sig av med. Vi har ju inte hur stort förråd som helst och inte vill man riskera att komma med i Extrema samlare heller.

01 juni 2010

Äppelblom

I år blommar vårt äppelträd som vi fick i bröllopspresent för först gången. Men vi behöver nog inte oroa oss för att det ska komma regn i äppelblommen eller att några djur äter upp dom för vi har en liten dotter som plockar blommorna...


20 maj 2010

Kanske gräsmatta snart

Idag har jorden som kom igår börjat hamna på sin rätta plats, vi var ute hela familjen en stund i kväll fixade med det. Evelin var en duktig hjälpreda, när hon blev för trött så satt hon i vagnen och tittade på när vi grejade. Så om allt går som det ska så kanske det blir gräsmatta på baksidan också snart, tempot hittills har inte varit så högt. Men det var väl kanske inte konstigt att trädgårdsjobbet kom av sig lite eftersom Tobias fick värsta ryggskottet för några veckor sedan.




19 maj 2010

Jord på trottoaren

Jag som hade sett fram emot att tillbringa förmiddagen vid symaskinen men det var ju bara att glömma, för när jag kom hem efter lämningen av Evelin hos dagmamman låg det 7 kubik jord på trottoaren. Allt ligger väl kanske inte på trottoaren men en del i alla fall. Tur att det är bättre väder än väntat så det är väl bara att ge sig ut och börja gräva innan det kommer regn.

12 april 2010

Vår underbara soffa


Idag kom äntligen vår underbara soffa, den är verkligen gigantiskt stor och skön att sitta/ligga i. Det är en Forma Big från EM-möbler och man skulle kunna tro att den är måttbeställd för vårt vardagsrum, den passar helt perfekt ut med kortsidan. Men det finns en nackdel med den och det är att den är väldigt hoppvänlig för 2½ åringen i familjen. Jag har inte tagit något kort på den ännu och tyvärr har vi inte skaffat något nytt soffbord ännu.

11 april 2010

Det som göms i snö kommer upp vid tö

Efter dräneringen i höstas var det en "jordmatta" som mötte oss när snön försvann istället för en gräsmatta. Men nu ska det givetvis bli ändring på det, Tobias har börjat kratta undan alla stora stenar och dra bort en massa rötter. Evelin tycker att det är kul att hjälpa honom så nu har hon fått användning för sina arbetsbyxor, dom är något stora ännu men med ett par byxor under så sitter dom uppe i alla fall.



01 mars 2010

Ny soffa på ingång

För två veckor sedan beställde vi en ny soffa, så nu är det en mycket större och förhoppningsvis skönare soffa på ingång. Och då måste vi ju göra oss av med den gamla soffan, så är det någon som är intresserad av en tresittsig skinnsoffa och sittpall så är det bara att hojta till. Det enda som är fel på soffan är att ryggstödet är "nersuttet" så man behöver puffa till den ofta eller om man är lite händig kan man fylla upp med stoppning i ryggstödet. Även soffbordet, mattan och lampan ska vi göra oss av med så de säljes/skänkes också om det är någon som är intresserad.


04 februari 2010

En nackdel med elektrisk garageport

Efter nästan 3 år med den elektriska garageporten har jag upptäckt en nackdel, när isen lägger sig där porten slår i golvet så åker den upp igen. Så både igår och idag har jag fått hacka is så att porten ska gå igen. Men vad gör väl det med tanke på hur skönt det är att slippa gå ut och öppna/stänga porten varje gång man ska ha in eller ut bilen, hade vi inte haft den hade det nog varit många gånger lata jag hade struntat i att ställa in bilen i garaget.

19 januari 2010

Fram- och bortplockning

Idag har vi ägnat oss åt lite hushållsarbete, man hinner få mycket gjort när Evelin är borta i 5 timmar hos dagmamman och vi är två som är hemma. Givetvis fick vi ju se till att vila under tiden och ägna oss åt lilleman också. Så idag är alla "killkläder" i storlek 56 och 62 framtagna och sorterade. Eftersom det var en liten kille så behövdes ju skötbordet göras "killestrålesäkert" också, vi har fram tills nu haft mycket av Evelins kläder liggande på skötbordet. Jag har också sett till att plocka undan alla mammakläder, inte dåligt att få det gjort bara 3 dagar efter bebisen har kommit.

Sedan har vi gjort en liten ommöblering i sovrummet vi hade en bokhylla som stod där inne och samlade damm. För av allt som var i bokhyllan var det bara en halvt hyllplan som vi behövde ha här uppe, resten kunde lika gärna vara i bokhyllan nere. Bokhyllan som stod i sovrummet ska nu in i mitt syrum så den kan fyllas med massor av tyger :-).

21 december 2009

4 arbetsdagar kvar

Nu har jag bara 4 arbetsdagar kvar i år och med det också tills jag går på föräldraledighet och det känns verkligen välbehövligt. Idag har det varit jättejobbigt att sitta på jobbet hela dagen, det klämmer och värker både här och där. Med tanke på hur jag har hållit på i helgen borde det ju inte vara så jobbigt att sitta vid ett skrivbord eller så kanske det är tackvare det som jag inte riktigt orkar med. Det är tur iaf att vi inte har jättemycket att göra så jag försöker sluta lite tidigare än vanligt, så de senaste veckorna har det blivit 7-7,5 timmars dagar.

Trots att jag har varit jättetrött efter arbetsdagen och knappt orkat lyfta ett handtag nu ikväll har Tobias fixat så att högskåpen i köket är på plats. Det gick fort att få det fixat, från att vi bestämde oss helt i lördags att vi skulle skaffa dem tills att de var på plats nu och det blev jättebra. Det ska blir så skönt att äntligen ha ett städskåp här på övervåningen där allt kan vara samlat, som vi har haft det nu har allt varit utspritt och det har blivit mycket spring i trappan när vi har städat.

20 december 2009

Effektiv

När jag väntade Evelin var jag väldigt effektiv i slutet av graviditeten, bl.a. höll vi på med renovering på neder våningen så det både tapetserades och målades in i det sista. Jag hade förhoppningar om att det skulle bli så den här gången också och visst är jag igång med boandet även denna gång. Tyvärr orkar man ju inte med så mycket grejande på veckorna när man har ett barn att ta hand om också men helgerna har varit effektiva. Nu är ju problemet så här dagarna före jul att allt man gör kan ju inte handla om bebisförberedelser, det är ju lite julförberedelser som måste fixas också.

Den här helgen har vi frostat ur frysen som var mer än välbehövligt och fått städat i några köksskåp. Vi har också insett att behovet av två högsskåp till i köket finns, så imorgon ska Tobias iväg och köpa det. När vi flyttade in tog vi bort två garderober i hallen som bl.a. var städskåp och nu inser vi hur jobbigt det är när inte alla städgrejer är samlade på samma ställe och på övervåningen där vi är mest och därför måste städa mest.

Igår fixade vi plats till spjälsängen i sovrummet genom att ställa in min byrå i klädkammaren så det medförde att det blev lite mer städat i klädkammaren och det är ju aldrig fel. Resten av städningen i klädkammaren får komma när de nya köksskåpen är på plats, för då kommer dukar och kökshanddukar att hamn där istället. Spjälsängen har vi satt på plats, jag tror det är viktigt för Evelin att den står där innan bebisen kommer så vi kan prata om att bebisen ska sova där.

Idag fick duschen sig en välbehövlig omgång av kalkborttagningsmedel, det var verkligen på tiden att jag fick köpt lite sånt. När jag stod där och skrubbade var Tobias bara tvungen att fråga om jag satsade på att bebisen ska komma ut redan före jul, men nej det är absolut inte min förhoppning.

Lite julbak har vi hunnit med också, förutom fredagens pepparkaksbak har vi också gjort en omgång med knäck. Så nu får det allt vara färdig "bakat" inför julen. Bara vi får skaffat oss en gran också så är vi helt klara med julstöket.

Jag glömde väl inte skriva att jag hunnit med några timmar vid symaskinen också i eftermiddag/kväll. Först gjorde jag några julklappar som jag därför inte kommer visa i bloggen före jul iaf. Sedan gjorde jag färdig en filt till bebisen som jag påbörjade för några dagar sedan, jag är inte riktigt nöjd med den men jag får väl sy om den om jag inte står ut med den.

17 december 2009

Underbara motorvärmare

Nu har ju jag lyxen att oftast sätta mig i en varm och snöfri bil på mornarna eftersom jag åker hemifrån efter Tobias och då får ta bilen som står i garaget. Där porten för övrigt också har fjärrstyrning vilket är jättelyxigt, jag behöver alltså inte ens gå ut i kylan efter att ha backat ut bilen. Men idag åkte jag först eftersom Tobias var hemma och vabbade så då fick jag ta bilen som står ute och då är det ju riktig lyx att ha en bil med motor- och kupévärmare. Vi har det dessutom så bra att vi har det i båda bilarna så det spelar ingen roll vilken bil som står ute. Jag har också väldigt tur som har en make som ser till att motorvärmarsladden sätts i på kvällen och att timmern går rätt, hade han inte gjort det hade det nog inte spelat någon roll att vi har mortorvärmare i bilarna ;-).

08 december 2009

Lite sytid

Tyvärr blir det inte så mycket sytid som jag hade hoppats på nu när jag har skaffat massa tyger, visst finns det tid men orken är inte den bästa när man har en jättemage. Tyvärr orkar jag inte mycket mer än att jobba om dagarna och på kvällarna är jag helt slut. I helgen var jag iaf ledig tre dagar i sträck men då var det ju läge att få fram lite advents/julsaker och dessutom har jag kommit in i "boa-fasen" av graviditeten så en del tid gick åt till rensning också.

Men lite har jag iaf sytt som jag inte har bloggat om ännu, två nya mössor har det blivit och två väskor har jag också lyckats få till. Det är bara mössan nedan som jag har fotat ännu, den ena väskan är hos Evelins dagmamma så jag får väl fota den till helgen.

Evelin tillsammans med moster Hanna i matchande mössor.


02 december 2009

Äntligen kyla och regnfritt

November måste varit tråkigaste månaden vad det gäller vädret på hur lång tid som helst, men som ett brev på posten med december kom kylan. Inte nog med att man slipper allt det där blöta äckliga ute så är det så mycket vackrare med rimfrost än geggväder.

Dessutom kommer det ju massor av adventsstakar och andra ljus som lyser upp tillvaron så här i december. Eller ja allt sånt har kommit upp i allas fönster förutom hos oss, här känns det som att julen är långt borta ännu. Men om vi har tur så kanske det finns lite ork över till att ta tag i det ikväll annars kommer det väl upp vilken dag som helst, det är ju trots allt några veckor kvar till jul ;-).

17 november 2009

Äntligen lite liv på väggen

I vardagsrummet har vi en fondvägg över soffan och på den har vi inte haft några tavlor på alls, men tanken har länge funnits att det ska vara en vägg med familjekort. Förstoringarna har funnits ett tag men har tyvärr inte kommit upp på väggen men så för någon vecka sedan köpte jag två långa tavellister. Det blev en väldigt smart lösning eftersom då är det ju bara att byta ut korten och förändra allt eftersom familjen växer ;-). Så nu är det bara soffbytet som vill till så kommer det bli jättebra.


08 november 2009

Huset efter fönsterbytet

Nu har jag äntligen tagit kort på huset efter fönsterbytet, det är ju inte så ofta man är hemma när det är ljust ute så här års. Nu har även alla fönsterbleck kommit på plats på framsidan, det saknas på de två fönstren som är på baksidan. Idag har Tobias börjat sätta upp listerna invändigt så nu är även det igång. Det märks verkligen på temperaturen inne att fönstren är bytta och även att alla ljud på utsidan hörs inte lika väl. Nu gäller det bara att vi ska märka på elräkningen också att vi har kostat på med nya fönster :-).


28 oktober 2009

Nya fönster

Förra hösten bytte vi ut fönstren på södersidan och altandörren och nu var det dags för att byta resten av fönstren i huset. I måndags började snickarna och nu är alla 13 fönster på plats och det har blivit hur fint som helst. Inte bara att det är fina vita fönster nu istället för de fula bruna som satt där innan, dessutom är det vita foder runt fönstren på övervåningen som gör det extra fint. Men det allra bästa är ju trots allt att vi slipper kalldrag från fönstren, så nu är fladdret i gardinerna över och förhoppningsvis kommer det märkas på elräkningen också. Nu återstår det att få fönsterbläcken på plats och alla lister på insidan. När det är gjort ska jag visa bilder på hur fint det har blivit.

I brist på bilder på hur det ser ut nu så får ni hålla till godo med en före bild. Den här bilden är tagen innan fönstren och dörren vid altanen byttes också.


25 oktober 2009

Dräneringen utförd

I veckan blev dräneringen av huset äntligen klar, det drog ut på tiden lite eftersom grävaren blev sjuk mitt uppe i allt. Så vi hade vallgrav här ute i några veckor men nu är alltså allt på rätt plats igen. Så till våren blir det till att ta tag i trädgården, så det blir något av den också. Hittills har trädgårdsarbetet mest bestått av att ta ner alla förväxta träd och buskar som fanns här när vi flyttade hit.