Visar inlägg med etikett tobias. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tobias. Visa alla inlägg

18 maj 2011

Äntligen lekerstuga

Som Evelin har längtat efter sin lekerstuga ända sedan vi lovad att hon skulle få den. Men den här vintern har det inte varit möjlighet att göra någon, men pappan har däremot planerat och funderat nästan hela vintern.

Tobias har byggt lekerstugan helt själv, väggarna snickrade han ihop inne i garaget och resten är byggt på plats. Han är så händig och duktigt min man! Nu gäller det bara att den ska bli klar också, invändigt är det bara golvmattan som är på plats och utväningt saknas ett lager med färg.

Och nej jag har inte skrivit fel, i den här delen av Sverige (Karlskoga/Degerfors) heter det inte lekstuga utan lekerstuga ;-).



13 januari 2011

Rivstart

Nog hade jag räknat med en rejäl rivstart på jobbet eftersom det är mycket att göra i januari både med lön och ekonomi. Men jag hade räknat med att det skulle bli något av en mjukstart på hemfronten eftersom Tobias är hemma med barnen. Nu blev det inte riktigt så eftersom hans rygg har pajat ihop rejält, så efter några turer till akuten och riktigt starka värktabletter blev han sjukskriven i 2 veckor. Så just nu har vi hjälp av snälla svärmor och svärfar som tar hand om Hannes så att jag kan jobba. Vi har även fått lite hjälp från kommunen eftersom Evelin med kort varsel fick vara mer hos sin dagmamma.

24 oktober 2010

Säg hej till vår katt Tom

Om man ska tro allt Evelin säger så har vi skaffat katt, för när hon berättade om honom glömde hon den lilla detaljen att hon bor i pappans Iphone. Tom är i alla fall väldig uppskattat av barnen i familjen, Evelin tycker om att sjunga för honom eftersom han sjunger samma som hon. Hon tycker också om att slå på honom så han ramlar ihop. Även Hannes uppskattar Tom jättemycket, han pratar massor med honom först säger han "hej" och när Tom svara så kommer det långa meningar och mycket glädje.

06 oktober 2010

Fötterna på bordet

Vid frukostbordet sätter Evelin upp fötterna på bordet, när jag säger till henne låter det så här:

M: Ta ner fötterna från bordet.
E: Pappa har fötterna på bordet på jobbet.

:-D :-D :-D

Då blir det ju lite svårt att motivera varför inte Evelin ska ha fötterna på bordet. Barn gör inte som man säger utan som man gör, så pappan kanske inte ska berätta för dottern att han sitter med fötterna på bordet på jobbet ;-).


31 maj 2010

2 årig bröllopsdag

Klicka på bilden för att se den i större format.

01 maj 2010

110. 365 Foton - Nr 173 Manligt


Den manliga delen av familjen.

11 april 2010

Det som göms i snö kommer upp vid tö

Efter dräneringen i höstas var det en "jordmatta" som mötte oss när snön försvann istället för en gräsmatta. Men nu ska det givetvis bli ändring på det, Tobias har börjat kratta undan alla stora stenar och dra bort en massa rötter. Evelin tycker att det är kul att hjälpa honom så nu har hon fått användning för sina arbetsbyxor, dom är något stora ännu men med ett par byxor under så sitter dom uppe i alla fall.



18 mars 2010

Kräksjuke-hallon

Då är det bara att vänta och se om det blir någon kräksjuka igen, jag åt dom här "kräksjuke-hallonen" senast igår... Jag var dessutom magsjuk i förra veckan och även om inte mina symptom var lika illa som beskrivs i artikeln men jag smittade Tobias och hans symptom stämmer precis på beskrivningen.

Jag som t.o.m. köpte en ny förpackning med dom där kräksjuke-hallonen idag, när ska jag nu våga äta glass med varma hallon igen :-(

14 februari 2010

Fototriss - Känsla

Dagens Fototriss har temat Känsla, den största och finaste känslan av dem alla är kärlek. Kärleken till mina barn visar jag ofta upp här i bloggen med mycket bilder på dem, men i den här fototrissen vill jag visa min kärlek till min man.

Brudbuketten och våra vigselringar 2008-05-31.


Vår första midsommarafton tillsammans.

Vår förlovning 2006-04-15.


28 december 2009

Pappas lilla hjälpreda

Visst är det härligt när det kommer massor med snö, det blir så fint ute och mycket skönare att gå ut. Som tur är har Tobias en liten hjälpreda med snöskottningen nu när all snö kommer, det behövs ju extra mycket nu när det kommer så mycket snö på samma gång och jag är ju inte till särskilt mycket hjälp. Evelin har fått en egen snöskyffel och hon tycker verkligen att det är jättekul att skotta snö.


21 december 2009

4 arbetsdagar kvar

Nu har jag bara 4 arbetsdagar kvar i år och med det också tills jag går på föräldraledighet och det känns verkligen välbehövligt. Idag har det varit jättejobbigt att sitta på jobbet hela dagen, det klämmer och värker både här och där. Med tanke på hur jag har hållit på i helgen borde det ju inte vara så jobbigt att sitta vid ett skrivbord eller så kanske det är tackvare det som jag inte riktigt orkar med. Det är tur iaf att vi inte har jättemycket att göra så jag försöker sluta lite tidigare än vanligt, så de senaste veckorna har det blivit 7-7,5 timmars dagar.

Trots att jag har varit jättetrött efter arbetsdagen och knappt orkat lyfta ett handtag nu ikväll har Tobias fixat så att högskåpen i köket är på plats. Det gick fort att få det fixat, från att vi bestämde oss helt i lördags att vi skulle skaffa dem tills att de var på plats nu och det blev jättebra. Det ska blir så skönt att äntligen ha ett städskåp här på övervåningen där allt kan vara samlat, som vi har haft det nu har allt varit utspritt och det har blivit mycket spring i trappan när vi har städat.

03 november 2009

2 år och hypokondriker

Nu när Evelin har blivit mycket bättre på att prata och förstår mer och mer vad vi säger så gäller det verkligen att passa sig för vad man säger.

Följande samtal utspelade sig tidigare ikväll:

Tobias tuggar på en halstablett
E: Åsså ha dodis.
T: Det är inte godis det är halstablett, pappa har ont i halsen.
E: Ebbi åsså ont i halsen, host host.

Efteråt var inte "godiset" intressant längre däremot fortsatte hon att förklara att hon hade ont i halsen och visad var hennes hals och pappas hals är. Jag tror inte alls på att hon hade ont i halsen, visserligen rosslar hon lite på natten men i övrigt är hon pigg och visar inga tecken på att vara sjuk. Så det här måste ju vara ett hypokondriskt drag, det är säkert ett arv från Tobias för inte kommer det från mig iaf ;-).


19 september 2009

Ny ytterdörr

Idag har min käre make slitit hela dagen och satt in en ny ytterdörr, tur att han fick till det så vi slapp sova i skift i natt ;-). Tyvärr har jag inte tagit några bilder på när dörren är på plats, det kommer först när allt runt omkring är klart också. Det blev iaf jättefin och det är otroligt skönt att slippa det där hemska glaspartiet in till dörren. Även om det inte blir så mycket fönster i hallen längre så upplevs det ljusare eftersom den nya dörren är vit.

Pappas hjälpreda fixar med skruvdragaren.


Regling av det tidigare glaspartiet.

"Behöver du hjälp pappa?"


02 september 2009

Stora tjocka magen

Under dom senaste veckorna har magen växt något otroligt mycket flera på jobbet och även Tobias har sagt att den har blivit så stor så det märks skillnad från dag till dag. Givetvis märker jag ju också själv hur stor jag har blivit också, oftast är inte magen ivägen ännu men när jag äter tar den i bordet. Det som oroar mig mest med att magen har blivit så stor är vart det ska sluta, idag har jag gått 22 fulla veckor. Så magen har 4 månader till på sig att växa... Skulle magen fortsätta att växa i det här tempot kommer jag bli gigantiskt stor.

Det ska bli spännande att se hur det kommer fungera på flyget nu när vi åker till Cypern. Evelin är ju inte 2 år ännu så hon får ju inget eget säte på planet. Förra året gick det väldigt bra på vägen ner eftersom det var kväll, hon var ett år yngre då och jag var ju mycket mindre. På hemvägen hade vi turen att få ett eget säte till Evelin eftersom planet inte var helt fullt. Tobias tycker även utan barn i knät att det är jobbigt trångt att flyga eftersom han är ganska lång. Så Tobias har tjatat länge på mig att vi ska boka säten med extra benutrymme men jag har tyckt att det har varit onödiga pengar. Men nu har han äntligen lyckats övertala mig och jag är väldigt nöjd över det.

21 augusti 2009

Liv i magen

Dom första rörelserna i magen kände jag redan i vecka 16, men då var det så lite så jag kunde inte göra något annat än att ligga och känna efter för att jag skulle känna det. Men nu börjar det bli mer liv där inne och en vecka tillbaka har även Tobias kunna känna sparkarna utan på magen. Det är mysigt när man börjar känna av att det finns något där inne. Men jag minns att det var ganska obehagligt närmare slutet förra gången då det kändes mer som ormar i magen, jag tror det var när hon vände sig och drog armbågar eller knän ut mot magen som gjorde den känslan.

18 augusti 2009

Män talar om en riktig förkylning...

Enligt reklamen så ska det ju nästan vara hemskare för en man att vara förkyld än för en kvinna att föda barn. Då har dom ingen aning om hur jobbigt det är för en kvinna att vara förkyld och gravid...

Här hemma är vi mer eller mindre förkylda hela högen, jag började känna att det var något på gång redan för en dryg vecka sedan men det är först nu det verkar bryta ut. Tobias hade sin "topp" i helgen och Evelin är lite smårosslig och snorig sedan slutet på förra veckan. Än så länge håller vi oss alla på benen iaf och det är ju skönt det.

23 juni 2009

Tänk vad fint väder kan göra

Ja tänk vad lite fint väder kan göra för välbefinnandet, efter några ganska trista veckor mår man genast mycket bättre när solen har varit framme i några dagar. Både igår och idag har vår lilla familj tagit cykeltur ner till sjön på kvällarna och det har varit så mysigt. Evelin har verkligen njutit både av att vara där nere och att åka cykel. Ikväll när vi skulle åka iväg packade vi med matsäck så det blev picknick kvällsmat i gräset vid sjön.

31 maj 2009

1 år som gifta


Idag är det vår bröllopsdag, tänk att det redan har gått 1 år sedan vi hade vårt underbara bröllop på Valö.

Grattis min älskade make och tack för att jag får tillbringa mitt liv tillsammans med dig!

22 maj 2009

Ledig lyxdag

Idag är verkligen en lyxig ledig dag, eller vad sägs om ledigt med fullt betalt på en vanlig vardag utan att behöva ta ut semester :-). Dessutom har både jag och Tobias det så, bättre kan det väl inte bli. Det är tydligen kompensation för att 6 juni är på en helgdag, det innebär att vi kommer ha det likadant nästa år också :-).

Nu är ju bara frågan vad vi ska ta oss för på denna lyxiga dag eftersom vi har bestämt oss för att ställa in turen till Tanum denna helg. Nu är visserligen Evelin fullt frisk men igår sov hon massor för att hon inte har så mycket energi efter ett par dagar helt utan mat. Dessutom är det svårt att få henne att äta sånna saker som är bra för hennes mage och i lagom mängd.