Visar inlägg med etikett bilar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bilar. Visa alla inlägg

27 maj 2010

Lek i Photoshop

Här om kvällen lekte jag lite i Photoshop och här är ett av resultaten. Det har varit så mycket Hannes i bloggen de senaste dagarna så nu är det Evelins tur.

17 maj 2010

Dålig start på veckan

Den här dagen har inte visat sig från någon bra sida, det började i förmiddags med att bilen inte startade. Den verkar inte vilja ha lediga helger för det vara samma sak förra måndagen :-(, som tur var kunde snälla svärmor komma och köra oss idag. Vi skulle till fotografen för att ta kort på barnen till tidningen, väl där så sken Hannes som en sol men Evelin ville absolut inte vara med på bild. Så Hannes fick posera själv på korten, håll utkik i KT och Kuriren för han dyker upp där inom kort. Sedan blev det lunch på öppna förskolan och några timmars lek för Evelin och på vägen hem fick jag skoskav...

04 februari 2010

En nackdel med elektrisk garageport

Efter nästan 3 år med den elektriska garageporten har jag upptäckt en nackdel, när isen lägger sig där porten slår i golvet så åker den upp igen. Så både igår och idag har jag fått hacka is så att porten ska gå igen. Men vad gör väl det med tanke på hur skönt det är att slippa gå ut och öppna/stänga porten varje gång man ska ha in eller ut bilen, hade vi inte haft den hade det nog varit många gånger lata jag hade struntat i att ställa in bilen i garaget.

17 december 2009

Underbara motorvärmare

Nu har ju jag lyxen att oftast sätta mig i en varm och snöfri bil på mornarna eftersom jag åker hemifrån efter Tobias och då får ta bilen som står i garaget. Där porten för övrigt också har fjärrstyrning vilket är jättelyxigt, jag behöver alltså inte ens gå ut i kylan efter att ha backat ut bilen. Men idag åkte jag först eftersom Tobias var hemma och vabbade så då fick jag ta bilen som står ute och då är det ju riktig lyx att ha en bil med motor- och kupévärmare. Vi har det dessutom så bra att vi har det i båda bilarna så det spelar ingen roll vilken bil som står ute. Jag har också väldigt tur som har en make som ser till att motorvärmarsladden sätts i på kvällen och att timmern går rätt, hade han inte gjort det hade det nog inte spelat någon roll att vi har mortorvärmare i bilarna ;-).

29 september 2009

Tröttsamma bilar

Visst är det typiskt att allt ska hända med bilarna samtidigt, nu har båda rullat och gått utan problem ganska länge. Men då kommer det ju givetvis som ett brev på posten att saker ska fixas, Renaulten fick ett nytt avgasrör för någon vecka sedan och idag var det dags för storservice på Saaben och lite annat småplock. Dessutom har har bådas försäkringar kommit två månader i rad och besiktning på båda nu under hösten, Sabben gick iaf igenom utan anmärkning.

Tänk om man kunde vara mindre bilbunden än vad man är, hur mycket pengar skulle man inte spara på att bara ha en bil.

29 januari 2009

Bilberoende

Just nu är vår ena bil på verkstad eftersom den blev på backad strax innan jul när jag var och tränade. Som tur var var det en ärlig person som körde på så hon satte en lapp att jag skulle ringa henne. Det är inte kul när man får parkeringsskador utan någon lapp, så blev det på min Ford och den bucklan fick vara kvar tills jag sålde den.

Nu när vi bara har tillgång till en bil i några dagar så inser vi hur beroende vi är av två bilar även om en av oss är hemma. Bara de här två dagarna som vi har haft en bil har varit jättebökiga, visst jag kan ju cykla till jobbet men det är ju inte direkt väder till det just nu. Som tur är har jag snälla svärföräldrar som hjälper oss med lite skjutsning när det blir för krångligt.

Det kanske inte är så konstigt att vi har svårt att klara oss med bara en bil eftersom vi båda är vana att slippa dela bil med någon annan. Jag köpte min första bil för snart 11 år sedan och Tobias har haft egen bil sedan han fick körkort för 14 år sedan.

Jag är väldigt imponerad över dem som klarar sig utan bil och körkort.