07 september 2009

Färdigpackat

Då var allt färdig packat och alla packning är inställd i bilen, så nu kan vi bara slappa fram tills det är dags att åka om några timmar. Det där med packning är inte det lättaste särskilt inte när man inte får packa hur tungt som helst. Vi är ju ganska begränsade eftersom Evelin inte får ta med sig ett enda kilo packning eftersom hon inte är 2 år ännu. Som tur är har vi ressällskap som får ta med sig så gott som obegränsat med packning eftersom dom har 3 barn över 2 år.

Jag och Tobias har haft några dispyter om antalet kameror som jag ska ha med, han tycker att det är onödigt med en digital systemkamera med extra objektiv, en filmkamera och en engångskamera. Men varför ska man tvingas välja när man kan ta med dem alla, förra året tog jag ju 700 kort när vi var på Cypern och det behövs ju lite utrustning för det :-). Kompromissen blev att laddaren till filmkameran fick stanna hemma, vi kommer ju troligtvis inte filma så mycket ändå.

Om det går att mobilblogga från Cypern kan det hända att det dyker upp en eller annan bild under tiden vi är bortresta. Annars blir det tyst här i bloggen en vecka framåt.

06 september 2009

Packning pågår

Vi håller på och packar för fullt och det känns som att vi är någorlunda med i schemat. De flesta kläderna är iaf nerpackade, nu gäller det bara att se så att det är ungefär rätt antal av varje grej. Sedan så är det ju det där som har blivit tvättat men ännu inte har torkat som är kvar, men de kläderna är ju på gång iaf. Men det hade gått betydligt mycket lättare om inte yngsta medlemmen i familjen så gärna hade velat hjälpa till att packa. Visserligen är hon duktig på att packa men hon har inte så bra känsla för vad som ska med och vad som inte ska med ;-).

03 september 2009

Stutsar iväg

Evelin har kommit in i en hopp och studsperiod nu, hon hoppar lite överallt. Imorse hoppade hon upp för trappan in till sin dagmamma, det är så kul att se att hon trivs så bra där. Hon har ju trivts bra hela tiden men det märks skillnad att hon verkligen ser fram emot att komma dit. Jane säger också att hon har tuffat till sig och tar för sig mycket mer nu och det är ju också ett tecken på att hon känner sig bekväm där. På mornarna när jag lämnar Evelin står alltid hennes kompis och ibland killarna (om dom inte har fullt upp med att leka) i hallen som värsta välkomstkommittén.

På Kosterfärjan i början av augusti.


Så typiskt

Nu börjar äntlingen alla höstens program på tv och man slipper alla gamla tråkiga repriser. Och vad händer väl då mitt i alla glädje, jo Oskyldigt dömd och Lyxfällan läggs på samma tid. Kan det bli en större tabbe i tablån? Men i den duellen drar ju Oskyldigt dömd det längsta stråt så det får det bli framöver.

02 september 2009

Stora tjocka magen

Under dom senaste veckorna har magen växt något otroligt mycket flera på jobbet och även Tobias har sagt att den har blivit så stor så det märks skillnad från dag till dag. Givetvis märker jag ju också själv hur stor jag har blivit också, oftast är inte magen ivägen ännu men när jag äter tar den i bordet. Det som oroar mig mest med att magen har blivit så stor är vart det ska sluta, idag har jag gått 22 fulla veckor. Så magen har 4 månader till på sig att växa... Skulle magen fortsätta att växa i det här tempot kommer jag bli gigantiskt stor.

Det ska bli spännande att se hur det kommer fungera på flyget nu när vi åker till Cypern. Evelin är ju inte 2 år ännu så hon får ju inget eget säte på planet. Förra året gick det väldigt bra på vägen ner eftersom det var kväll, hon var ett år yngre då och jag var ju mycket mindre. På hemvägen hade vi turen att få ett eget säte till Evelin eftersom planet inte var helt fullt. Tobias tycker även utan barn i knät att det är jobbigt trångt att flyga eftersom han är ganska lång. Så Tobias har tjatat länge på mig att vi ska boka säten med extra benutrymme men jag har tyckt att det har varit onödiga pengar. Men nu har han äntligen lyckats övertala mig och jag är väldigt nöjd över det.

01 september 2009

Tatuering

För några veckor sedan fick Evelin sin första tatuering, det stod Busunge på den och inget hade kunnat passa bättre den dagen. När vi var på Babyproffsen tidigare under dagen och tittade på syskonvagnar var Evelin verkligen i sitt esse.

Jag är också väldigt sugen på en ny tatuering men då givetvis en lite mer permanent. Jag har bestämt att det ska stå Evelin men inte vart jag vill ha den. Men det kanske är lika bra att vänta tills efter bebisen är född så jag kan göra den med båda namnen direkt.



31 augusti 2009

Hur svårt kan det va?

Vi har haft två MP3-spelare liggandes hur länge som helst, så jag tänkte att det måste ju vara perfekt att fylla en med musik till Evelin att ha på flygresan. Men det var verkligen lättare sagt än gjort, jag trodde verkligen inte att det skulle vara så svårt som det var. Tänk vad fel jag hade, nu kanske jag hade klurat ut det lite fortare om jag hade haft Media Player på den här datorn. Ikväll lyckades jag äntligen få till det när jag väl bytt till den andra datorn där det finns Media Player, då var det ju hur enkelt som helst helt plötsligt.

Nu gäller det ju bara att Evelin ska vilja lyssna på musik i små hörlurar, hon tycker ju väldigt mycket om när vi sätter på musik här hemma. Vi får väl ha "hörlurarträning" varje dag den här veckan så hon är förberedd när vi ska flyga :-).

24 augusti 2009

Med tungan rätt i mun

I går var jag och Evelin i lekparken med kameran, både jag och Evelin hade kul där ;-). Evelin är väldigt mycket för att göra olika miner och när hon inte gör det så är det tungan som styr både på insidan och utsidan munnen. När hon håller på så där med tungan så är hon mormors tjej, hennes mormor tog alltid hjälp av tungan när det var något som var extra klurigt, men då givetvis mest på insidan munnen.




Det tar på krafterna

Jag är helt slut, det tar verkligen på krafterna att vara förkyld när man är gravid. I slutet av förra veckan precis när förkylningen bröt ut var jag hemma från jobbet och orkade inte göra något. I helgen har jag iaf orkat hitta på saker och idag har jag varit tillbaka på jobbet. Det jobbigaste är att inte ha fritt i näsan så att man kan andas normalt. Förkylningen verkar inte ge med sig i första taget heller...

21 augusti 2009

Ugglas härligaste fredagsdrink

Ikväll har Magnus Uggla lagt ut sin absolut roligaste fredagsdrink, om ni har sett "original bloggen" som han försöker efterlikna så är det hur kul som helst. Här är direktlänk till inlägget.

Onlinepizza.se

Ikväll har vi provat onlinepizza.se för första gången, det var hur smidigt som helst. Det som var särskilt smidigt förutom hemkörningen var att man kunde betala med kort. Vi har beställt pizza en gång tidigare från Nya Ekeby pizzeria som har utkörning och dessutom (enligt mig) har de bästa pizzorna i stan. Men sedan har vi inte kunnat beställa hemkörning eftersom vi inte har haft kontanter hemma när det varit dags för pizza. Med tanke på att Ekeby ligger ganska långt borta är det väl värt 15 kr att få pizzan utkörd och skulle vi beställa för över 200 kr så är det dessutom gratis utkörning :-).

Liv i magen

Dom första rörelserna i magen kände jag redan i vecka 16, men då var det så lite så jag kunde inte göra något annat än att ligga och känna efter för att jag skulle känna det. Men nu börjar det bli mer liv där inne och en vecka tillbaka har även Tobias kunna känna sparkarna utan på magen. Det är mysigt när man börjar känna av att det finns något där inne. Men jag minns att det var ganska obehagligt närmare slutet förra gången då det kändes mer som ormar i magen, jag tror det var när hon vände sig och drog armbågar eller knän ut mot magen som gjorde den känslan.

20 augusti 2009

Hejja hejja Bamse

Eller som Evelin sjunger med "Hejja hejja batte" :-), hon har rockat för fullt ikväll till den här låten. Tänk vad youtube är bra.



18 augusti 2009

Män talar om en riktig förkylning...

Enligt reklamen så ska det ju nästan vara hemskare för en man att vara förkyld än för en kvinna att föda barn. Då har dom ingen aning om hur jobbigt det är för en kvinna att vara förkyld och gravid...

Här hemma är vi mer eller mindre förkylda hela högen, jag började känna att det var något på gång redan för en dryg vecka sedan men det är först nu det verkar bryta ut. Tobias hade sin "topp" i helgen och Evelin är lite smårosslig och snorig sedan slutet på förra veckan. Än så länge håller vi oss alla på benen iaf och det är ju skönt det.

17 augusti 2009

Halvtid på graviditeten

Nu har snart halva tiden av graviditeten gått, jag är inne i vecka 20 nu. Det är inte klokt vad fort tiden har gått samtidigt som det känns som evigheter sedan jag hade den där enorma tröttheten. Den här gången slapp jag iaf så mycket illamående i början som jag hade med Evelin, visst var jag lite illamående även den här gången men lång ifrån så mycket som då. En annan sak som är skönt med att ha kommit så här långt är att det verkligen syns att jag är gravid nu. Det var ganska jobbigt i början att bara se lite extra småfet ut. Inte nog med att det sägs att magen börjar synas tidigare andra gången så spädde jag på det med att började gå upp i vikt redan innan graviditeten.

Magen förra lördagen i vecka 18 +3 dagar.


15 augusti 2009

Det närmar sig

På måndag är det bara 3 veckor kvar tills flyget till Cypern går från Örebro flygplats. Det ska bli så skönt och komma iväg på en härlig semester. När jag berättar att det sak bli så skönt att inte lämna hotellområdet på hela veckan tror min omgivning att jag är ironisk, men det är jag verkligen inte. Riktigt skön semester är när man inte behöver göra något, bara ligga och softa, bada i poolen och havet och äta massor med god mat. Det är både lite tur och otur att jag är gravid, för då kan jag ju inte smutta på alla goda drinkar men jag kan ju lägga på mig massor med extra kilo utan att det märks ;-).