25 mars 2010

Funderingar på ny dator

Ännu vet vi inte om bilderna kommer kunna räddas från datorn som kraschade, första datadoktorn lyckades tyvärr inte med alla knep han hade och nu är den hos andra datadoktorn som ska titta på den så fort han får tid. Jag hoppas så att det går att hitta bilderna iaf, det mesta har jag sparat över till den externa hårddisken. Men tyvärr inte de bilderna som är tagna de två senaste månaderna dvs hela Hannes liv, hade det inte varit hans första bebistid på dem så hade det inte känts lika jobbigt om dom inte går att rädda. Nu har iaf jag lärt mig en läxa att se till att spara över bilderna oftare och ha dem på flera ställen om det skulle hända något.

Samtidigt har jag börjat kolla efter ny dator och det är ju inte det lättaste att hitta vad man vill ha i den här datordjungeln. Vilka funktioner vill man ha och vad vill man inte ha? För några år sedan skulle jag gärna velat ha numeriskt tangentbord på min laptop och nu när det är det på så gott som alla 15,6 tums datorer så vill jag inte ha det. Visst skulle det vara bra att ha men nu har man ju vant sig vid att inte ha och då skulle ju alla tangenterna hamna på "fel ställe". Jag har också upptäckt att inte alla laptops har CD-enhet och hur viktigt är inte det att ha, visserligen använder jag det inte jättemycket men det händer ju att man vill bränna ner bilder på en CD ibland.

Nu kan man ju undra hur jag kan blogga utan dator men det beror på att vi inte är helt utan. Vi har den här datorn som är stationär och den fungerar oftast bra att surfa på men den är inte i kondition att installera t.ex. Photoshop på och det använder jag väldigt mycket. Dessutom är det ju mycket skönare att kunna sitta i soffan när man sitter vid datorn, då går det ju dessutom att slänga ett öga på tvn ibland.

Inga kommentarer: