14 oktober 2009
Vaccinera eller inte det är frågan
Frågan ang. om man ska vaccinera sig mot den där eländiga svininfluensan är ju inte den enklaste, hade jag inte varit gravid så hade jag vaccinerat mig utan att tveka. Problemet är ju att man som gravid har ökad risk att drabbas allvarligt av influensan men samtidigt har man ju alltid hört tidigare att man inte ska vaccinera sig när man är gravid. I Örebro läns landsting som jag tillhör har dom gått ut med rekommendationen att om man har gått över vecka 20 så ska man vaccinera sig. Och det lutar nog åt att jag kommer följa den rekommendationen och gå iväg och vaccinera mig nästa vecka när det drar igång här. Man får ju utnyttja att man tillhör en riskgrupp och för den saken skull har förtur ;-).
13 oktober 2009
En sväng till Ullared
Igår packade vi in oss i bilen jag, Tobias, Evelin och svärföräldrarna för att ta en liten sväng till Ullared. Mycket shopping blev det men endel av de grejerna jag verkligen skulle ha fanns inte. Det mesta vi köpte var till Evelin så nu är iaf alla hennes julklappar vad det gäller leksaker klara.
Resan på drygt 60 mil gick förvånansvärt bra med Evelin men hon var lite väl mycket på bushumör när vi var inne på Gekås. Så det lär dröja innan hon får följa med dit igen men den här gången fanns det ju inte mycket alternativ eftersom vi hade barnvakterna med oss :-).
Resan på drygt 60 mil gick förvånansvärt bra med Evelin men hon var lite väl mycket på bushumör när vi var inne på Gekås. Så det lär dröja innan hon får följa med dit igen men den här gången fanns det ju inte mycket alternativ eftersom vi hade barnvakterna med oss :-).
11 oktober 2009
Evelins kalasdag
Evelin hade en riktig kalasdag igår och var verkligen på toppenhumör under hela kalaset även om jag var så klantig som bestämde att kalaset skulle börja kl 13. Givetvis innebar det att hon inte hann att sova innan gästerna började strömma in. Många paket blev det att öppna och som tur var så fick hon hjälp av kusinerna och gammelmormor att öppna dem. Mycket bus blev det också och det var full rulle när alla gäster var här samtidigt. De första gästerna kom i fredags kväll och de sista gästerna åkte idag på eftermiddagen.
Nya ytterdörren
Jag skrev ju när ytterdörren höll på att bytas att jag skulle visa bilder på det färdiga resulatet här i bloggen, nu har det varit klart i någon vecka men jag har glömt att ta kort på dörren. Idag kom jag äntligen ihåg och så här fint blev det. Även på insidan är det helt klart nu, det är riktigt skönt att allt byggdamm är borta nu.



Kategorier:
huset
10 oktober 2009
09 oktober 2009
Mammas lilla Pippi-tjej
Denna veckan har På rymmen med Pippi Långström gått varm på DVD:n, så enkelt var det att styra om Evelin från Teletubbies till Pippi. Eller som Evelin själ kallar henne "Pippi Hoppetossa" :-).
Kategorier:
evelin
08 oktober 2009
Me&I party hos mig
Nästa onsdag 14/10 ska jag ha Me&I träff igen, jag har inte blivit bjuden på någon träff nu i höst så då är det ju bäst att ta saken i egna händer ;-). Så alla vänner om ni vill komma så är det bara att höra av er.



07 oktober 2009
Palladiumens återkomst
När jag var i Stockholm för några veckor sedan hittade jag Palladium i en affär, dom skorna var super populära när jag gick på högstadiet och en bit in på gymnasiet. I början kallade vi dem för traktorskor eftersom mönstret på sulorna liknar traktordäck :-). Det mest komiska med att jag hittade dem var att jag tänkte på dem någon gång i våras och funderade då på när det var dags för dem att komma tillbaka. Efter att ha googlat lite på Palladium visade det sig att dom kom tillbaka till Sverige just i våras. Just nu känns det ju inte särskilt aktuellt att köpa tygskor men helt klart tänker jag köpa ett par till våren.


Bonde söker fru
Så var det dags för en ny säsong av Bonde söker fru, jag tycker det är ett så mysigt program inte bara för att den visar Sveriges landsbygd på den vackraste delen av året. Utan framförallt tycker jag om programmet för att det får mig att tänka på farmor eftersom det var hennes ett av hennes favoritprogram. Om man råkade ringa till farmor på onsdagar mellan 8-9 så slog det aldrig fel att hon satt och tittade på "bonden". Min farmor dog i cancer för snart 2½ år sedan så att se på Bonde söker fru är ett sätt för mig att få vara nära farmor igen.
Kategorier:
familj
06 oktober 2009
Inställd resa
I början av nästa vecka hade jag planerat att jag och Evelin tillsammans med min mormor och morfar skulle åka till Stockholm och hälsa på mormors syster Helene och hennes man Nils. Mormor och morfar har inte varit där på iaf 10 år och jag har inte varit hos dem sedan jag var 13 år. Nu passade det väldigt bra att åka dit eftersom jag har möjlighet att ta semester och dom ändå är här och hälsar på i helgen eftersom Evelin fyller.
Först var mormor väldigt tveksam till att åka eftersom det är en så lång resa och skulle bli jobbigt, men med lite övertalning insåg hur bra det skulle bli. Både att dom skulle få umgås med Evelin flera dagar och få möjlighet att komma till Stockholm igen gjorde att dom var med på noterna.
Nu blir det tyvärr ingen resa för igår ramlade morfar ihop och var tvungen att åka akut till sjukhuset. Som tur är var det inget allvarligt med honom så han fick åka hem efter alla undersökningar. Men p.g.a. det vill inte mormor och morfar åka till Stockholm och det förstår jag ju att dom inte vill.
Hoppas bara att vi lyckas tajma ihop något nytt tillfälle att åka till Stockholm ihop. Om jag har riktigt tur så blir den kommande bebisen riktigt snäll, då har jag ju gott om tid att åka iväg med båda barnen :-).
Först var mormor väldigt tveksam till att åka eftersom det är en så lång resa och skulle bli jobbigt, men med lite övertalning insåg hur bra det skulle bli. Både att dom skulle få umgås med Evelin flera dagar och få möjlighet att komma till Stockholm igen gjorde att dom var med på noterna.
Nu blir det tyvärr ingen resa för igår ramlade morfar ihop och var tvungen att åka akut till sjukhuset. Som tur är var det inget allvarligt med honom så han fick åka hem efter alla undersökningar. Men p.g.a. det vill inte mormor och morfar åka till Stockholm och det förstår jag ju att dom inte vill.
Hoppas bara att vi lyckas tajma ihop något nytt tillfälle att åka till Stockholm ihop. Om jag har riktigt tur så blir den kommande bebisen riktigt snäll, då har jag ju gott om tid att åka iväg med båda barnen :-).
Kategorier:
familj
04 oktober 2009
Evelins önskelista
Det kanske är lite i senaste laget att lägga ut Evelins önskelista nu när det är mindre än en vecka kvar tills hon fyller och hon dessutom redan har fått några presenter. Men man kan ju se det som sistaminuten tips.
- CD:n Astrid Lindgrens favoriter
- Böcker, t.ex. Bamse, Mamma Mu och Pettson och Findus
- DVD-filmer, t.ex. Pippi (utan Pippi på rymmen), Emil, Bamse och Teletubbies (utan Dansa med Teletubbies)
- Duplo (stort lego)
- Leksaksverktyg
- Expidit hylla från Ikea, den minsta modellen i vit.
Kategorier:
evelin,
önskelista
Potträning ger resultat
Jag började att träna Evelin att sitta på pottan i början av året så det är ju ett tag sedan nu, då handlade det mest om att hon skulle vilja sitta på den. Men pottan har sällan varit intressant i mer än 5 sekunder sedan har hon rest sig upp. Däremot fungerade det mycket bättre med en extra sittring på toaletten för då kunde hon sitta och stoppa toapapper ner i toan. I början "pottränade" vi inte så ofta, kanske två gånger i veckan men nu efter sommaren har hon fått prova lite oftare och sedan förra veckan har jag börjat sätta henne på toa på mornarna när det finns tid.
Så nu har äntligen all träningen börjat ge resultat, ett par gånger de senaste veckorna har Evelin kissat i toan. Senast i morse kom det kiss i toan och hon blev så stolt. Nu dröjer det nog ett bra tag innan hon torr men ju mer kiss i toan ju mindre blöjor går det ju åt :-).
Så nu har äntligen all träningen börjat ge resultat, ett par gånger de senaste veckorna har Evelin kissat i toan. Senast i morse kom det kiss i toan och hon blev så stolt. Nu dröjer det nog ett bra tag innan hon torr men ju mer kiss i toan ju mindre blöjor går det ju åt :-).
Kategorier:
evelin
03 oktober 2009
Teletubbies om och om igen
Jag undrar hur många gånger en tvååring kan se på en Teletubbiesfilm utan att tröttna, Evelin tjatar om dom där Abbisarna jämt och hon kan verkligen sitta förtrollad framför dem hur länge som helst.



Kategorier:
evelin
01 oktober 2009
Ullared-bloggen
Jag är så sugen på att åka till Ullared och shoppa loss på Gekås nu, helst redan igår. Jag blir ju inte mindre sugen av att gå in på deras blogg och kolla vad dom har för utbud.
http://gekasullaredbloggen.blogspot.com/
http://gekasullaredbloggen.blogspot.com/
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)












