- CD:n Astrid Lindgrens favoriter
- Böcker, t.ex. Bamse, Mamma Mu och Pettson och Findus
- DVD-filmer, t.ex. Pippi (utan Pippi på rymmen), Emil, Bamse och Teletubbies (utan Dansa med Teletubbies)
- Duplo (stort lego)
- Leksaksverktyg
- Expidit hylla från Ikea, den minsta modellen i vit.
04 oktober 2009
Evelins önskelista
Det kanske är lite i senaste laget att lägga ut Evelins önskelista nu när det är mindre än en vecka kvar tills hon fyller och hon dessutom redan har fått några presenter. Men man kan ju se det som sistaminuten tips.
Kategorier:
evelin,
önskelista
Potträning ger resultat
Jag började att träna Evelin att sitta på pottan i början av året så det är ju ett tag sedan nu, då handlade det mest om att hon skulle vilja sitta på den. Men pottan har sällan varit intressant i mer än 5 sekunder sedan har hon rest sig upp. Däremot fungerade det mycket bättre med en extra sittring på toaletten för då kunde hon sitta och stoppa toapapper ner i toan. I början "pottränade" vi inte så ofta, kanske två gånger i veckan men nu efter sommaren har hon fått prova lite oftare och sedan förra veckan har jag börjat sätta henne på toa på mornarna när det finns tid.
Så nu har äntligen all träningen börjat ge resultat, ett par gånger de senaste veckorna har Evelin kissat i toan. Senast i morse kom det kiss i toan och hon blev så stolt. Nu dröjer det nog ett bra tag innan hon torr men ju mer kiss i toan ju mindre blöjor går det ju åt :-).
Så nu har äntligen all träningen börjat ge resultat, ett par gånger de senaste veckorna har Evelin kissat i toan. Senast i morse kom det kiss i toan och hon blev så stolt. Nu dröjer det nog ett bra tag innan hon torr men ju mer kiss i toan ju mindre blöjor går det ju åt :-).
Kategorier:
evelin
03 oktober 2009
Teletubbies om och om igen
Jag undrar hur många gånger en tvååring kan se på en Teletubbiesfilm utan att tröttna, Evelin tjatar om dom där Abbisarna jämt och hon kan verkligen sitta förtrollad framför dem hur länge som helst.



Kategorier:
evelin
01 oktober 2009
Ullared-bloggen
Jag är så sugen på att åka till Ullared och shoppa loss på Gekås nu, helst redan igår. Jag blir ju inte mindre sugen av att gå in på deras blogg och kolla vad dom har för utbud.
http://gekasullaredbloggen.blogspot.com/
http://gekasullaredbloggen.blogspot.com/
30 september 2009
En ny säng gjorde susen
Idag har vi monterat Evelins nya växasäng som hon har fått i förskottspresent av farmor och farfar. Nu är den också invigd och nattningen har gått riktigt bra om hon nu har somnat. Vi har kommit in i en ond cirkel vad det gäller Evelins nattningar men förhoppningsvis är den löst nu. Hon har inte somnat i sin säng sedan i mitten av maj så de få nätter som hon har sovit där har hon somnat någon annanstans och vi har burit dit henne sovande. Allt började med hennes magsjuka och sedan blev jag gravid och alldeles för trött på kvällarna för att ta tag i att hon skulle sova i egen säng. Sedan kom semestern och då var det ju en del runtflackande och ingen idé att ta tag i sovandet. Efter semestern tog vi bort ena långsidan på spjälsängen men efter två nattningsförsök gav jag upp eftersom jag blev förkyld. Så nu äntligen som en räddande ängel kom växasägen, jag hoppas verkligen att hon kommer fortsätta att sova i den och somna själv på kvällarna.



Kategorier:
evelin
29 september 2009
Tröttsamma bilar
Visst är det typiskt att allt ska hända med bilarna samtidigt, nu har båda rullat och gått utan problem ganska länge. Men då kommer det ju givetvis som ett brev på posten att saker ska fixas, Renaulten fick ett nytt avgasrör för någon vecka sedan och idag var det dags för storservice på Saaben och lite annat småplock. Dessutom har har bådas försäkringar kommit två månader i rad och besiktning på båda nu under hösten, Sabben gick iaf igenom utan anmärkning.
Tänk om man kunde vara mindre bilbunden än vad man är, hur mycket pengar skulle man inte spara på att bara ha en bil.
Tänk om man kunde vara mindre bilbunden än vad man är, hur mycket pengar skulle man inte spara på att bara ha en bil.
Kategorier:
bilar
Det bästa man har...
...sätter man på bordet, tänkte Evelin och klättrade upp och satte sig.
Sedan några veckor tillbaka står inget säkert ens på köksön, för Evelin har lärt sig att klättra upp på barstolarna och från dem upp på köksön. Nu får vi väl lägga saker uppe på kylen eller frysen om vi inte vill att hon ska komma åt det.

Sedan några veckor tillbaka står inget säkert ens på köksön, för Evelin har lärt sig att klättra upp på barstolarna och från dem upp på köksön. Nu får vi väl lägga saker uppe på kylen eller frysen om vi inte vill att hon ska komma åt det.

Kategorier:
evelin
28 september 2009
Tvåsiffrigt
Nu har det slagit om från tresiffrigt till tvåsiffrigt för bebbens tid kvar i magen. Vi får hoppas att den stannar där i 99 dagar till så att den inte kommer mitt i jul- och nyårsstöket. Nu börjar verkligen sparkarna kännas och t.o.m. synas, jag har sett sparkarna flera gånger utanpå kläderna så då måste det ju vara kraft i dom.
Kategorier:
magen
Underbara Lollopard
Lollopard har så otroligt fin kvalitet på sina kläder och när dom har rea kan jag ju bara inte motstå lite shopping från dom. Förra hösten köpte jag lite kläder till Evelin att ha i sommar och nu var det dags att handla lite inför nästa sommar ;-). Nästa sommar kommer mina barn att matcha i denna fina traktorklänning och traktorbody.
Uppgrävd trädgård
Jag trodde väl aldrig att man kunde bli så glad av att få trädgården uppgrävd, just nu är vår baksida en ända stor jordhög. Det som pågår där just nu är dränering av huset. Det ska bli riktigt skönt att få det gjort för när man väl har bestämt sig för att det ska göras så är det lika bra att få det gjort så vi kan börja med ett nytt kapitel i trädgården. Men inte är det kul att gräva ner pengarna i backen inte...
Kategorier:
huset
25 september 2009
Mammas lilla hjälpreda
Igår när jag skulle fixa lite med tvätten var min lilla hjälpreda verkligen till god hjälp, först hjälpte hon till att plocka ur hela tvättmaskinen och när den var tom fyllde hon den med nästa tvätthög. Annars när hon brukar hjälpa till att hänga tvätt är hon verkligen världens sötaste när hon tar upp kläderna och skakar rätt dem innan de ska hängas :-). Förut var hon väldigt duktig på att plocka ur besticken ur diskmaskinen och duka bordet, men det har hon helt tröttnat på nu. Men matlagning är väldigt spännande att vara med på även om det inte är så mycket hjälp och dammtorka tycker hon också är kul, då brukar både väggar och fönster få sig ett tag med trasan :-).
23 september 2009
Tack Fritidsresor
Nu har jag fått tag i musiken från Coco the Clown, jag mailade direkt till Fritidsresor och snälla Gabriela på deras kundtjänst skickade en skiva till oss. Så nu kan Evelin dansa runt på sitt rum till Coco-musiken :-).



22 september 2009
Äntligen en "diska lätt"
Äntligen efter över fem års letande har jag fått tag i en egen "diska lätt", det måste vara världens smartaste burk. Man har diskmedel i den också när man ska diska bara en eller två grejer så duttar man med diskborsten på den så kommer det diskmedel på borsten. När jag bodde i Sollefteå för drygt 5 år sedan såg jag den på flera ställen men efter det har jag inte lyckats hitta den. Men nu idag hittade jag den på DesignTorget, 50 kr för en liten plastburk kan tyckas vara dyrt men den är verkligen supersmart.


21 september 2009
I en hel vecka...
...låg jag så här och njöt, men jag var mycket nöjdare än vad jag ser ut på bilden. Tänk att det bara är en vecka sedan vi lämnade den ljuvliga platsen och ändå längtar jag tillbaka så mycket.



20 september 2009
Garderobsrensning pågår
Idag har jag påbörjat projekt garderobsrensning, man kan säga att det är mer än välbehövligt eftersom vår garderob inte har rensats ordentligt sedan vi flyttade hit för snart 3 år sedan. Jag har gått igenom alla mina kläder och där fanns det både helt oanvända som aldrig kommer användas och även de som inte används på minst 4-5 år. Det fick bli fyra högar, en med kläder som jag kan använda nu, en med sånt som troligtvis kommer passa när bebisen är född, en med sommarkläder och en stor hög med släng-/skänkkläder.
Nästa trave i garderoben att ta tag i är Tobias kläder och sedan har vi även alla dom där sängkläderna och handdukar som behöver sorteras och rensas. Det här tar nog tid att bli färdig med...
Nästa trave i garderoben att ta tag i är Tobias kläder och sedan har vi även alla dom där sängkläderna och handdukar som behöver sorteras och rensas. Det här tar nog tid att bli färdig med...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





